RECENZE: Mission: Impossible nikdy nebyla větší a lepší

Před 10 měsíci
340

Agent Ethan Hunt je zpátky a spolu s ním i tým jeho věrných spolupracovníků, kteří mají za úkol získat tři plutoniová jádra a zabránit několikanásobnému útoku jadernými zbraněmi. Úkol však ani tentokrát není jednoduchý a vyžaduje nejen přesné plánování a hromadu improvizace, ale i největší kaskadérské kousky, které obrozená špionská série do dnešního dne nabídla.

A činí tak s neskutečnou chutí. Za kameru se totiž vrací Christopher McQuarrie, režisér a scenárista, který vtiskl minulé Mission: Impossible okouzlující starosvětský styl a nyní v trendu pokračuje. V McQuarrieho špionském světě nelétají atomovky a záporáci nemají cíle větší než život. Jde jim pouze o vytvoření chaosu a svržení současného řádu, vcelku realistické motivace plynoucí z osobních frustrací, se kterými Hunt v dokonalém podání Toma Cruise jako jeden z mála agentů dokáže neustále bojovat.

Cruise opět posouvá laťku nastavenou předchozími filmy o příčku dál, když předvádí kaskadéřinu, za kterou by se nestyděli ani ti nejhrubší profíci. Skákání po střechách? Jasně. Lezení na helikoptéru a její pilotování? Není problém. Srážka s autem v plné rychlosti a let střemhlav přes řidítka motorky? Že se vůbec divíte! Cruise je pro spadlou čelist publika ochotný udělat naprosto cokoli a Mission: Impossible z téhle obětavosti těží plnými doušky, když za sebe řadí jednu pompézní sekvenci za druhou a neustále překvapuje snahou o důkaz, že všechno, co vidíte na plátně, dělá hlavní hvězda sama.

Cruise v tom však není sám. Stejně jako v minulých dílech září i členové jeho týmu. Benji (Simon Pegg) je stále nositel nejlepších vtípků, Luther (Ving Rhames) slouží jako morální kompas a Ilsa (Rebecca Ferguson) je zkrátka špiónská dreamgirl, která atraktivitu doplňuje akční úderností.

McQuarrie navíc moc dobře ví, že jen akce k dobrému filmu nestačí a kromě zábavných postav servíruje i zamotaný příběh, jenž se nebojí upozorňovat na klišé a v pravý čas je odpálkovat překvapivým zvratem, anebo bodrým bonmotem. Ne že byste se přistihli, že absolutně nečekáte, co se za chvíli stane, přece jen je to již šestý díl série o nezastavitelných zvláštních agentech. McQuarrie však dokáže z psavecké pozice vždy překvapit a strhnout příběh směrem, který zápletku osvěžuje a buduje další a další napětí.

Mission: Impossible v tomto směru hodně čerpá z nolanovských trháků Temný rytíř a Temný rytíř povstal, když se snaží hnát děj neustále kupředu a zároveň si najde čas na hnípání se ve špionských bolístkách. Film tak netratí ani na akci, ani na emocích, které se v závěru dostavují v plných doušcích, když se uzavře nejen smysluplně vystavěná zápletka, ale pomyslně i poslední tři filmy série. Tvůrci si samozřejmě nechávají otevřená vrátka pro pokračování, kdyby však Tom Cruise ohlásil akční herecký důchod, zanechal by za sebou semknutou sérii, která dokázala svým důrazem na fyzično nastavit zrcadlo zbytku hollywoodského blockbusterového pole. Což je odkaz, o kterém se Ethanu Huntovi v roce 1996 při první nemožné misi ani nesnilo.

Hodnocení: Nabušených 90 %