10 herních konzolí, které navždy změnily herní scénu

Autor: Petr Semecký Zdroj: The Guardian
Před 4 měsíci
281

Domácí herní konzole budou co nevidět slavit kulaté výročí padesáti let své existence, což je ideální čas připomenout si, jak hrací mašiny během posledních desetiletí pokročily. Ponořte se s námi do historie produktů, které definovaly celé generace a často stály za zrodem svých největších nepřátel. Od prvního hraní Pongu přes první setkání s revoluční 3D grafikou u prvního PlayStationu až po mobilní hraní s Nintendem Switch.


10) Magnavox Odyssey, 1972


Jens Wolf/DPA/AP

První herní konzole určená pro domácí užití je dnes velkou klasikou. Vytvořil ji německo-americký inženýr Ralph Baer a potřeboval k tomu z dnešního pohledu legrační architekturu 40 tranzistorů a 40 diod. I takto primitivní sestava však dokázala rozjet jednu z nejslavnějších her všech dob – Pong. A pokud jste byli vysazení na barvy, mohli jste si na monitor pořídit i jeden z barevných filtrů. Kouzlo!


9) Atari VCS, 1977


Robbie Shepherd/FlickrVision

Při pohledu na dnes zapomenuté konzole jako ColecoVision či Intellivision úspěch Atari ukazuje, že ne vždy je technická nadřazenost zásadní. Legendární Atari VCS je první herní konzolí, která připomínala dnes ustanovený standard vzhledu domácích herních zařízení, včetně esteticky hezky vyladěných cartridgí s fešným grafickým zpracováním etiket. Mikroprocesor 1.19 MHz MOS Technology 6507 dokázal hráčům zprostředkovat nejen domácí verzi kabinetové klasiky Space Invaders, ale i dodnes veleslavné hry jako Adventure, Breakout či Centipede.


8) ZX Spectrum 48k, 1982


Peter Macdiarmid/Getty

No dobrá, Commodore 64 byl možná audiovizuálně silnější, zároveň byl však i výrazně dražší. ZX Spectrum nabídlo na svou dobu nejlepší kompromis ceny a výkonu za stroj, jenž byl z dnešního pohledu jednoduchou verzí herního počítače, na němž bylo kromě programování možné hrát i takové pecky jako Jet Set Willy nebo Lords of Midnight. A to v neskutečné paletě hned 8 barev!


7) Nintendo Entertainment System, 1983


Godwin/Future/Rex/Shutterstock

Legenda mezi herními konzolemi a dodnes nezapomenutelná součást dětství generace dnešních třicátníků, především díky širokému spektru kvalitních a dodnes v pohodě hratelných her. Nintendo bylo revolucionářem v kontrole kvality svých distribuovaných her, díky čemuž se na NES objevovaly prověřené a zubu času odolávající pecky jako Super Mario Bros, Metroid či Zelda. Ale také perfektní hry třetích stran. Kdo by si nevzpomněl na hokejovou pecku Blades of Steel, Želvy Ninja, Ducktales nebo Castlevanii. Oh, 8-bitová nostalgie!


6) Commodore Amiga 500, 1987


Alamy

Dodnes vlhký sen všech nezávislých vývojářů. Amiga se zrodila v hlavě Jaye Minera, tehdejšího zaměstnance Atari, který vytvořil mocné PC o v dnešní době úsměvných 512 KB paměti a s mikroprocesorem od Motoroly o taktu 7.14 MHz. Díky tomu se zrodily legendární hry jako Lemmings, Cannon Fodder (s nejlepší písničkou všech dob!) nebo Monkey Island!


5) Sega Mega Drive, 1988


East News/Rex/Shutterstock

V době, kdy Nintendo ovládalo 95 procent herního trhu, se v hlavách prezidenta Sony Hayao Nakayamy a ředitele vývoje Hideki Sata zrodila konzole výkonná natolik, že byla schopná plnohodnotné konverze tehdy výrazně náročnějších arkádových titulů. Výrazného výkonu Mega Drive si byla Sega velmi dobře vědomá, a tak svou kampaň postavila na negaci vůči Nintendu se sloganem „Sega dělá to, co Nintendo ne.“ A nebyla to velkohubá prohlášení. Nejenže byla Mega Drive designovým sexy kouskem, mohla se rovněž opřít o skvělé tituly včetně ježka Sonica. Zde začal pád Nintenda z trůnu herních konzolí.


4) Sony PlayStation, 1994


Alamy

Aneb příběh o tom, jak Nintendo zrodilo svého největšího nepřítele. Dnes málokdo ví, že PlayStation původně vznikal jako nový projekt Nintenda, jenž měl spojit Super Nintendo Entertainment System (SNES) s technologií CD-ROMu. Jenže Nintendo od dohody a vývoje odešlo a Sony se rozhodla, že půjde do nové konzole na vlastní pěst. Výsledek známe všichni. Revoluční 3D grafika, na kterou se Nintendo 64 nechytalo. Inovativní použití CD nosičů, které se používají dodnes, a tituly jako Tekken, Resident Evil či Driver udělaly z PSka stálici herní scény.


3) Sega Dreamcast, 1999


AP

Labutí píseň Segy je dnes sice už zaprášenou historií, nicméně technicky se jednalo o ojedinělý a na svou dobu nesmírně vyspělý počin. Dreamcast byla první konzolí, která obsahovala zabudovaný modem (s přenosovou rychlostí 56k, ale Quake 3 Arena fungoval skvěle!) a ovladač nabídl jako první druhou obrazovku, na níž bylo možné sledovat například mapu a další informace. Díky vyspělému procesoru Hitachi konzole rozchodila nádherné hry jako Shenmue nebo Soul Calibur, jenže síla PlayStationu 2 byla díky popularitě Sony v té době nesrovnatelná.


2) Xbox 360, 2005


Junko Kimura/Getty

Zatímco s prvním Xboxem si Microsoft spíše testoval pole videoherního segmentu, Xbox 360 byl již plnohodnotný útok na pozici Sony jako neotřesitelného vládce herních konzolí. A Microsoft zaskóroval homerun. Xbox Live nabídl skvěle implementované hraní online. Systém trofejí donutil hrát hráče déle a více do hloubky. A jednodušší architektura konzole nabídla velké lákadlo pro vývojáře, kteří nebyli příliš nadšení z výkonného, leč složitého systému PlayStationu 3. Xbox 360 byl natolik populární, že mu neublížila ani aféra ohledně „rudého kruhu smrti“, systémového selhání daného vadnými komponenty, které mnoho konzolí poslaly do křemíkového nebe.


1) Nintendo Wii, 2006


Issei Kato/Reuters

Zatímco Nintendo GameCube (i Nintendo 64) byly pro kdysi herního giganta zklamáním, nástup Wii ukázal, že mateřská stáj Maria a Linka stále umí zaujmout hráče po celém světě. Stačila k tomu další z nintendovských inovací v podobě pohybového ovladače, který (do nástupu Nintenda Switch) nikdo nedokázal úspěšně zkopírovat. Zatímco PlayStation Move propadl a Microsoft zrušil vývoj senzoru Kinect, Nintendo prodalo přes 100 milionů jednotek konzole, která sice nebyla nikterak výkonná a za svou konkurencí zaostávala, jenže nabídla to, kvůli čemu hry hrajeme – ohromnou zábavu. S dokonalou možností pohybu, který si užila celá rodina.


Blíží se další revoluce?


Nintendo

Dost možná ano. Zatímco Microsoft a Sony pomalu strhávají kormidlo herních konzolí blíže k tradičnímu modelu počítačového hraní (lehké upgrady hardwaru, PC architektura konzolí), Nintendo si dále jde vlastní cestou. Nintendo WiiU bylo sice propadák, když téměř nikdo nepochopil, že se jedná o zcela novou a invenční konzoli. Nintendo Switch však ukazuje, že hybridní konzole kombinující hraní áčkových, indie i retro her doma i v pohybu může být cestou budoucnosti. Ostatně kdo Switch někdy vyzkoušel, ten ví, že tahle malinká konzole podobající se tabletu je dokonalou kombinací všech dosavadních hitů z nintendovské portmonky a jen HD rumble v ovladačích Joy-Con je něčím, za co by Nintendo mělo dostat nobelovku. Ostatně prodeje Switche nejsou masivní pro nic za nic.

Tagy: