Pravidlo 1-3-5, jednoduchý způsob, jak cítit víc energie a zvládnout za den více

Autor: Zdenka Pšeničková Zdroj: adme
Před 3 měsíci
1209

Zdá se vám, že dny jsou plné práce a na nic jiného vám už nezbývá čas? Toužíte dělat spoustu dalších věcí, jenže většinou jste na konci dne po splnění všech pracovních i domácích povinností už natolik vyčerpaní, že netoužíme po ničem jiném než po odpočinku? Máte pocit, že se vám z života stává nepřetržitá smyčka úkolů a povinností? Nejste v tom sami. S podobnými potížemi se potýká celá řada lidí.

Existuje ale poměrně snadný způsob, jak zvládnout víc a necítit se přitom unaveně. Pravidlo 1-3-5 vymyslel spisovatel Chris Guillebeau a píše o něm ve své knize The New Rules of Work (Nová pravidla práce).

Pokud toužíte zvládat víc, ale chybí vám energie, stojí za to se s touhle metodou seznámit.

Proč nestíháme? Protože moc plánujeme.


intrepidpictures / sonypictures

Je to prosté. Když si toho naplánujete příliš mnoho, nezvládnete to. Den má jenom 24 hodin a všechno se zvládnout nedá. Pravidlo 1-3-5 ale učí, jak z velkého množství věcí vybrat a upřednostnit ty, které zvládneme.

  • 1 – na jeden den si můžete naplánovat jednu důležitou věc nebo úkol.
  • 3 – na jeden den můžete naplánovat 3 středně důležité věci nebo úkoly.
  • 5 – na jeden den můžete naplánovat až 5 drobných věcí nebo úkolů.

Za den tak zvládnete 9 různých věcí – jednu důležitou, tři méně důležité a pět drobností. Začněte od nejtěžšího úkolu a skončíte tím nejjednodušším. Díky tomu bude konec vašeho dne už volnější a bude se vám zdát, že máte ještě spoustu času.

Hezká teorie. Ale jak to funguje v praxi?


Pixabay

Můžete si vytvořit týdenní plán, ale nejlepší je vymyslet seznam „úkolů“ na každý den jednotlivě. Každé ráno se vždy u snídaně nejprve zamyslete nad tím, co je důležité udělat hned, a co naopak může počkat. Vezměte papír a sepište vše, co chcete tento den zvládnout.

Své plány můžete samozřejmě měnit! Nikdo neříká, že musíte žít podle přesně naplánovaného rozvrhu. To, že máte seznam svých úkolů jasně sestavený, vám ale pomůže zvládat víc i v případě, že dojde na změny. Pokud vám například na poslední chvíli zavolá kamarádka a pozve vás na kafe, jednoduše se podíváte do svého rozvrhu a hned uvidíte, jaké věci můžete s klidným svědomím pro dnešek odložit. A můžete vyrazit s klidem a vědomím, že všechno důležité stejně nakonec stihnete.

Navíc si tím, že budete důležité věci plnit co nejdříve, zajistíte, že ať už vám později toho dne naruší plány cokoli, nebude to žádný velký problém. Věřte, že se tak vyhnete mnoha stresovým situacím.


Nezapomeňte si také každý splněný úkol odškrtnout. Protože ubývající úkoly na papíře vás budou motivovat a dodávat vám energii.

Bude to chtít pár dní, než si na tenhle režim zvyknete – ale jakmile se to stane, uvidíte, že to stojí za to. Zlepší se vám nálada, budete mít více energie a bude se vám zdát, že máte mnohem víc času než dřív!