9 mýtů o zdravé výživě. Tyhle vám jen zbytečně komplikují život

Autor: Zdenka Pšeničková Zdroj: adme
Před 14 dny
1153

Člověk je evolučně nastaven na nabírání váhy – naši předci žili tisíce let v nedostatku. Pro jejich organismus tak bylo nutné využít každé příležitosti najíst se a vytvořit si zásoby na horší časy v podobě tuku. Ti, kteří rychleji nabírali váhu (ukládali tuk), tak měli evoluční výhodu. Dnes je všechno jinak, potravin máme přebytek a stačí si pro ně zajít do nejbližšího supermarketu nebo do nejbližší restaurace. Příliš vysoká váha začala být považována spíše za negativum a mnoho lidí se snaží najít způsob, jak zhubnout a jak si udržet štíhlou linii.

Sedavý životní styl a snadná dostupnost mnoha kalorických a tučných potravin tomu ale příliš nenapomáhá. Lidé se často mučí dietami a dodržují všemožné rady, které ale ve skutečnosti nefungují.

Mimochodem, opravdu neplatí, že čím menší váha, tím lépe! Dbát byste měli spíše na svůj index tělesné hmotnosti (totiž BMI). Čím blíže jste normě, tím větší máte pravděpodobnost, že budete žít dlouhý a aktivní život. Podváha zdraví škodí stejně jako nadváha.

Mýtus 1.: Třtinový cukr je zdravější než ten bílý


V jedné čajové lžičce třtinového cukru je asi 17 kilokalorií. Ve stejném množství bílého cukru je 16 kilokalorií. Rozdíl je prakticky zanedbatelný.

Mnoho lidí kupuje místo bílého cukru ten třtinový. Je v něm prý mnoho užitečných látek, jako třeba vápník, draslík, železo a hořčík. Jenže tyto látky jsou v něm zastoupeny v tak zanedbatelném množství, že nepředstavují pro tělo v podstatě žádný přínos. Rozhodně se o třtinovém cukru nedá říct, že by byl zdravý – pořád je to cukr.

Jediný skutečný rozdíl mezi bílým a třtinovým cukrem je v jeho chuti a ve vlastnostech při pečení.

Pokud chcete nahradit cukr něčím zdravějším, sáhněte raději třeba po datlovém nebo kokosovém sirupu. A úplně nejlépe uděláte, když budete sladit přímo ovocem.

Mýtus 2.: Ovesná kaše – ta nejzdravější snídaně!


Ovesné vločky mohou být skutečně zdravou snídaní – ale jen za předpokladu, že si je připravíte sami. Koupené instantní směsi, které jen stačí zalít horkou vodou, jsou plné sacharidů a dalších (nezdravých) látek.

Uvařit si vlastní ovesnou kaši zabere sice o něco více času, ale zato to bude jídlo mnohem zdravější. A navíc ušetříte peníze. Kaši můžete dochutit javorovým sirupem, medem nebo ovocem.

Mýtus 3.: Každá zelenina je zdravá


Skoro každý vám řekne, že zelenina je zdravá a za den bychom ji měli sníst co nejvíce. Jenže i tohle má svá úskalí. Tak především jde o to, kde a jak byla zelenina vypěstována. Znáte původ zeleniny a dalších surovin, které kupujete?

Zelenina a ovoce, které kupujeme, často obsahují zbytky chemických hnojiv, pesticidy a dusičnany. Přinejmenším je proto dobré zbavit každý kus zeleniny a ovoce slupky. Zvlášť jestliže se chystáte spořádat větší množství takových produktů neznámého původu.

Pokud chceme mít jistotu, že zelenina nebyla chemicky ošetřena, musíme sáhnout po BIO kvalitě. Anebo odebírat zeleninu třeba od místního farmáře.

Kromě toho některá zelenina zvyšuje hladinu cukru v krvi – třeba rajčata nebo brambory. S jejich konzumací bychom to proto neměli přehánět. A samozřejmě také záleží na úpravě. Takové smažené brambůrky se solí rozhodně nepatří do dietního jídelníčku.

Mýtus 4.: Kafe vám pomůže zůstat čilými celý den


Jak moc silný efekt bude káva mít, samozřejmě závisí na množství kofeinu, který do těla dostanete. Průměrný hrnek kávy vám dodá energii na 15 až 45 minut. Během dalších 5-6 hodin ale vaše tělo postupně bude slábnout. Takže pokud si dáte šálek v 8 ráno, ve 14 už budete úplně vyřízení.

Kofein způsobí prudké zvýšení cukru v krvi. To se projeví jako dočasný nárůst energie. Ale jakmile hladina cukru v krvi znovu poklesne, dojde nám i naše síla.

Káva má jistě určité zdravotní přínosy, ale neměli byste to přehánět a určitě není dobré nahrazovat spánek kávou.

Mýtus 5.: Na olivovém oleji nemůžete smažit


Jediný důvod, proč se dosud olivový olej nepoužívá při smažení, je jeho nepříjemná vlastnost – při smažení se z něho začíná kouřit.

Bod připalování je ale až 190°C. Většinu jídel na něm proto stihnete bez problémů připravit. Problém by snad mohl být jedině s nějakým druhem masa, které vyžaduje delší přípravu.

A jak je to se zdravotním přínosem olivového oleje? Obsahuje vitamin K, železo, draslík, vápník a sodík – vše ale jen v malém množství, takže vaše zdraví to nejspíš nijak výrazně nevylepší. Nicméně pořád je olivový olej zdravější varianta než třeba olej řepkový nebo slunečnicový. Jeho intenzivní používání však pravděpodobně pozná vaše peněženka.

Mýtus 6.: Mořská sůl je zdravější než ta kuchyňská


Jak klasická sůl kuchyňská, tak i ta mořská, se těží v solných jezerech po celém světě a téměř ze 100 % je tvoří chlorid sodný. Jediný rozdíl spočívá v tom, že sůl kuchyňská je rozemletá na jemný prášek a zbavena všech nečistot. V hrubé mořské soli zůstávají stopové prvky nečistot (třeba stopy těžkých kovů; některé nedávné studie navíc naznačují, že by mořská sůl mohla stejně jako mořské ryby začít brzy mít problém s obsahem mikroskopických částic plastů).

Teď by se mohlo zdát, že kuchyňská sůl je dokonce zdravější. Jenže nezapomeňte, že nezpracovaná sůl obsahuje i jód, který je pro lidské zdraví velmi důležitý. Jeho nedostatek vede k mnoha zdravotním potížím. Čištěním přichází sůl i o užitečné látky. Pokud tedy místo mořské nebo himalájské soli používáte klasickou kuchyňskou sůl, vaše zdraví rozhodně o nic nepřichází.

Mýtus 7.: Kalorie jako kalorie


Není to úplně pravda. Třeba takové kalorie z čokolády jsou úplně jiné než ty z růžičkové kapusty, protože procházejí odlišnými metabolickými cestami a mají odlišný vliv na centra mozku, která ovlivňují chuť k jídlu.

Tak například, dieta založená na vysokém příjmu bílkovin, dokáže zvýšit rychlost metabolismu natolik, že spotřebovává až o 80 – 100 kalorií denně více. Dieta k tomu významně snižuje chuť k jídlu. Není kalorie jako kalorie.

Mýtus 8.: Jíst na noc je špatné


Vlastně ani ne. Není důležité, kdy kalorie přijmete, ale to, kolik a jaké přijmete. Dokázali to vědci z USA. Na malých makacích provedli experiment – bylo zjištěno, že makakové, kteří jedli převážně v noci, nepřibírali více než ti, kteří jedli v noci jen zřídkakdy.

Základem hubnutí je „spotřebovávat více než přijímat“. Přitom nezáleží na tom, kdy kalorie přijmete.

Mýtus 9.: Jsou diety, které nefungují


Každá dieta je obyčejně založena na snížení příjmu kalorií. A v takovém případě prostě musí fungovat. Což samozřejmě neznamená, že je každá dieta zdravá. Pokud ji ale budete řádně dodržovat, zhubnout byste měli. Další věc je, že jakmile se vrátíte zase k normálnímu jídelníčku, váha půjde zase nahoru. Proto je lepší místo toho, abyste se trápili dietami a škodili tak svému zdraví, zamyslet se nad svým standardním jídelníčkem a najít nové, zdravější recepty, které vám zároveň budou i chutnat.

Tímto způsobem se můžete dát na "dietu", aniž byste radikálně měnili svůj jídelníček. Dneska je možné koupit celou řadu „zdravých kuchařek“, takže se určitě nemusíte bát, že nebudete vědět, co uvařit.

Tagy: